Időskorúak sérelmére történő elkövetések
A kerületben működő nappali ellátást nyújtó idős klubok és a házi segítségnyújtásban részesülő ellátottak jelzései alapján megállapítható, hogy leggyakrabban a lakásukon keresik fel az elkövetők különböző indokokkal az időseket, pl. „pénzt hoztak, adjon vissza”, „ruháját viszik el kimosni”, „villanyórát ellenőrzik”. A csalók általában kedvesek így az áldozatok rokonszenvesnek találják őket, emiatt beengedik őket a lakásukba, így történhet meg a bűneset: elviszik pénzüket, értékeiket.
Szociális körkép, és szükségletek
A Humánszolgáltatási Ügyosztály Szociális Irodája (továbbiakban: Szociális Iroda) foglalkozik a szociálisan rászoruló kerületi lakosok részére történő különböző támogatások megállapításával. Azok az ügyfelek, akiket bűnelkövetés folyamán sérelem és/vagy anyagi kár éri, és egyébként is az iroda ügyfélkörébe tartoznak, szinte minden ilyen esetben felkeresik az irodát az elszenvedett anyagi káruk pótlásának lehetősége és információszerzés – esetlegesen más segítség elérése – céljából.
Támogatás típusok:
- átmeneti segély formájában pénzbeli segítségnyújtás a jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására. Az önkormányzat részéről nyújtható támogatás feltétele és mértéke jogszabályban (törvényben és helyi rendeletben) meghatározott. A jogosultság alapja jellemezően az érintett kérelmező jövedelmi valamint aktuális élethelyzete és rászorultsága.
Az iroda nem vezet külön nyilvántartást arra vonatkozóan, hogy az átmeneti segélyre vonatkozó kérelmek – éves szinten 3300 eset – indokaként milyen arányban szerepel az igénylő bűnelkövetés áldozatává válása, azonban a tapasztalatok alapján leírható, hogy számuk éves szinten kb. 50-re becsülhető.
- lelki (mentális) segítségnyújtás: A Szociális Iroda munkatársai nagy gyakorlattal rendelkező szakemberek, akik többéves tapasztalatuk okán képesek és alkalmasak is lehetnének arra, hogy a bajbajutott embereken az akut válsághelyzetnek megfelelő módon segítsenek, de a napi nagy mennyiségű ügyfél fogadása során az áldozattá vált kérelmezővel a hosszabb idejű lelki foglalkozásra alig van lehetőség. Az ügyintéző segítséget tud nyújtani a bajbajutott ügyfél részére abban, hogy a problémák kezelésére megfelelő ellátó intézményt, szervezetet, szakembert (pl. rendőrségi feljelentés megtétele, áldozatsegítő szolgálat felkeresése, iratok pótlására a megfelelő szervek, hatóságok felkeresése, pszichológiai tanácsadás a Családsegítő vagy a Gyermekjóléti Központnál, egészségügyi intézményben, vagy valamelyik civil szervezetnél stb.) ajánl.
Arról nem rendelkezünk információval, hogy a továbbküldött ügyfél ténylegesen el is megy olyan szakemberhez, akitől nem anyagi, hanem lelki segítséget kaphat, a szervezetek önálló sejtekként működnek, visszacsatolás jelenleg nincs. Vélelmezhető, hogy a sérelmet szenvedett leginkább a lakókörnyezetében, rokonai, ismerősei körében mondja el a vele történteket.